‘Zoekmachine optimalisatie lijkt wel wetenschap’. Dat zei de marketingmanager van een grote keten van zelfstandige behandelcentra voor bewegingsproblemen onlangs tijdens een afspraak, over het optimaliseren en beter vindbaar maken van hun corporate website. Zij was jaren geleden door en door bekend met het fenomeen van websites optimaliseren voor de zoekmachines, maar in die tijd was het simpel een kwestie van keywords zetten in de keyword-tag, aldus haar. Ja, dat is tegenwoordig wel anders.
Sitearchitecture en gestructureerde content
Het draait nu meer en meer om het combineren van de wensen van de bezoeker, met de technische optimalisatie voor de zoekmachines, zoals Google en Bing‘. Is een tekst overzichtelijk ingedeeld, informatief, en ‘leest deze makkelijk weg’, dan zullen bezoekers dit waarderen. En als de website zelf ook een logische (menu)structuur kent, betekent dit dat bezoekers makkelijk en snel vinden waar ze naar op zoek zijn.
Maar ook voor de zoekmachines geldt dat goed opgemaakte, gestructureerde teksten, op een logisch gestructureerde website ‘beter leesbaar’ zijn, wat zoekmachines helpt de inhoud van de website te indexeren. Gelukkig voor de SEO-specialist (Search Engine Optimization) is de techniek van het structuren van een tekst voor bezoekers min of meer gelijk aan de benodigde techniek voor optimaliseren voor zoekmachines. Door een logische opbouw in de documenten, gebruik maken van de juiste koppen of headers (H1, H2, H3 etc voor de webbouwers onder ons), is een tekst al snel goed leesbaar. Ook de zoekmachine-robots zullen hierdoor snel de structuur herkennen en kunnen indexeren.
Ditzelfde geldt min of meer voor de technieken voor het optimaal structuren van een website; voor een bezoeker betekent een heldere (menu)structuur dat ze in één oogopslag alle informatie (in volgorde van belangrijkheid) kunnen zien, voor zoekmachines geldt dat een goede sitearchitecture duidelijk maakt welke informatie waarmee samenhangt en wat het (onderling) belang is.
Linkbuilding, ofwel verwijzingen naar jouw website
De kwaliteit van de relatie tussen de ingetoetste zoekopdracht en de getoonde zoekresultaten is bepalend voor het succes van een zoekmachine; immers des te beter de informatie op de gevonden websites aansluit bij de vraag, des te groter zal de tevredenheid bij de zoeker zijn. Zoekmachines zijn dus steeds op zoek naar de hoogste kwaliteit van deze relatie. Deze relatie wordt door zoekmachines hoofdzakelijk bepaald door het aantal en de kwaliteit van de verwijzingen naar een website. De kwaliteit van de verwijzing bepaalt de zoekmachine op basis van de tekst in de link naar een website, ofwel de tekst in de anchor-tag (<A>).
Met andere woorden, om de vindbaarheid van een website te laten toenemen op een bepaald onderwerp, is het zaak verwijzingen te verkrijgen van websites met autoriteit, kwaliteit, relevantie en PageRank, voorzien van een goede, beschrijvende tekst. Het verkrijgen en (onder)houden van kwalitatieve verwijzingen naar de eigen website is een uiterst belangrijk en continu proces.
Monitoren van de resultaten
Bovenstaande zal leiden tot een goede positie in de zoekmachines, het is echter vrijwel zeker niet de best haalbare positie. Om uw positie in de zoekresultaten te verbeteren, is het zaak continu de resultaten te monitoren en als nodig bovengenoemde aan te passen. Immers, zoekmachines wijzigen regelmatig hun zoekalgoritmes, maar o